33 Zarabianie na blogu 14 minut czytania

Jak zarabiać na blogu - 7 sprawdzonych sposobów

Blogowanie powoli staje się normalnym zawodem. Komercjalizacja i profesjonalizacja blogosfery stała się faktem. Nikogo już chyba nie dziwi osiąganie regularnych zysków z prowadzonej w ten sposób działalności. Korzyści z blogowania można osiągać na różne sposoby, nie istnieje jedna sprawdzona metoda. Każdy może wybrać swoją drogę, zgodną z jego osobistymi przekonaniami .

Blogowanie powoli staje się normalnym zawodem. Komercjalizacja i profesjonalizacja blogosfery stała się faktem. Nikogo już chyba nie dziwi osiąganie regularnych zysków z prowadzonej w ten sposób działalności. Korzyści z blogowania można osiągać na różne sposoby, nie istnieje jedna sprawdzona metoda. Każdy może wybrać swoją drogę, zgodną z jego osobistymi przekonaniami . Postarałam się zebrać najbardziej popularne metody monetyzacji bloga wraz z ich plusami i minusami. Jestem przekonana, że każdy znajdzie coś dla siebie. Jestem ciekawa, który z nich najbardziej do ciebie trafia.

1. Współpraca z markami.

Jeden z najpopularniejszych sposobów zarabiania przez blogerów i jednocześnie najbardziej kontrowersyjny. Stawki, warunki współpracy i wymagania klienta są bardzo różne w zależności od wielkości Twojego bloga, liczby unikalnych użytkowników w miesiącu (UU), budżetu klienta i zdolności negocjacyjnych obu stron. Trudno jest podać jakąkolwiek kwotę. Pomniejsi i mniej doświadczeni blogerzy godzą się na współpracę na zasadzie barteru. Z drugiej strony, o zarobkach najbardziej popularnych tylko się spekuluje.

Współpraca z markami nie jest dla każdego. Podstawą jest wierne grono czytelników, które akceptuje treści marketingowe na swoim ulubionym blogu. Bloger musi się liczyć z tym, że po podjęciu współpracy część czytelników może być oburzona, że twórca “sprzedał się”. Wszystko zależy od tego, jaka społeczność utworzyła się wokół bloga i w jaki sposób sam bloger zakomunikuje takie działania. Nie bez znaczenia jest także format akcji, jej natężenie i styl. Jeżeli wyraźnie oznaczysz działania reklamowe, pokażesz spójność marki z twoimi wartościami, a wszystko zostanie podane w przystępnej i lekkiej formie, możesz odnieść sukces na wszystkich frontach.

Nie zawsze akcja musi ograniczać się do samego bloga. Reklamy Raiffeisen Polbank z Ekskluzywnym Menelem, a ostatnio z Adą Palką możesz zobaczyć także w tradycyjnej telewizji.


źródło: http://www.ekskluzywnymenel.com/posts/styl-trzeba-miec-a-rzeczy-korzystac

Plusy współpracy z markami:

  • mały stopień skomplikowania projektu
  • przygotowanie pomysłu na kampanię przez markę/agencję
  • jesteś wykonawcą, masz pewny dochód
  • w przypadku dużych marek - pewien prestiż


Minusy współpracy z markami:

  • regularność dochodów
  • uzależnienie zarobku od ilości akcji
  • nie Ty dyktujesz warunki
  • legendarne opóźnienia w płatnościach


Pamiętaj, że budżety marek na reklamę online (różnego rodzaju) cały czas rosną!


źródło: http://iab.org.pl/badania-i-publikacje/iabpwc-adex-2016q3-25-mld-zl-na-reklame-online-po-trzech-kwartalach-2016/

2. Własny produkt blogowy

Profesjonalizacja blogosfery przyciągnęła do niej postaci z dużym przedsiębiorczym potencjałem. Odwróciło się myślenie o wykorzystywaniu bloga jako narzędzia marketingowego. Zamiast polecać cudzy produkt - stwórz własny, powiązany w jakiś sposób z zakresem twojej działalności. Czytelnicy, których gromadzisz, to potencjalni klienci. Wchodząc z nimi w interakcje, słuchając ich potrzeb, możesz dopasować rodzaj produktu, który najlepiej sprawdzi się w twoim przypadku. Proces tworzenia koncepcji, testowania czy produkcji to dobry pomysł na cykl postów i pogłębienie relacji.


opis: Ania Legenza, czyli Niebałaganka, opisała cały proces od idei do uruchomienia sprzedaży

Pomysły na produkt blogowy:

  • Produkty fizyczne:
  • gadżety powiązane z blogiem
  • organizery, kalendarze
  • wydrukowane i oprawione grafiki własnego autorstwa
  • książka



opis: Książka Oli Budzyńskiej “Jak zostać Panią swojego czasu. Zarządzanie czasem dla kobiet” - Ponad 3000 sprzedanych egzemplarzy w samej przedsprzedaży (do 6.04.2017 r.)

Produkty cyfrowe:

  • kursy online
  • płatne webinary
  • ebook
  • bank zdjęć
  • aplikacja



źródło: https://itunes.apple.com/pl/app/a-beautiful-mess/id603092599?l=pl&mt=8


Plusy produktów blogowych:

  • samodzielność i wolność zarówno przy ustalaniu idei, jak i realizacji
  • Możliwość wykazania się kreatywnością
  • dopasowanie produktu na miarę potrzeb i możliwości swoich i odbiorców
  • duże możliwości w zakresie badania grupy docelowej

 

Minusy produktów blogowych:

  • pełna odpowiedzialność za projekt
  • konieczność zajęcia się wszystkimi aspektami wdrażania w życie produktu, także tymi mniej przyjemnymi, np.: formalności związane z uruchomieniem sklepu
  • duże ryzyko
  • czasochłonność
  • często wymagają zainwestowania większych nakładów finansowych


Ważne: pomimo, że wizja fizycznych produktów blogowych jest dla wielu kusząca, na początek bezpieczniej jest spróbować swoich sił, tworząc produkt cyfrowy. To rada, którą jednogłośnie i niezależnie od siebie wygłaszają zarówno Ania Legenza, jak i Ola Budzyńska.

“Gdy tworzysz produkt cyfrowy to jesteś za niego odpowiedzialna od początku do końca albo przynajmniej możesz być. Przy fizycznym jest to mało realne. Dobry biznesplan jest konieczny.”
Ania Legenza - balancy.me (http://balancy.me/)

“Stworzenie produktu fizycznego jest ogromną inwestycją czasu, energii i pieniędzy również. Trzeba mieć tego świadomość. A zyski z niego płynące są duuuuużo mniejsze niż na przykład z produktów elektronicznych :)”
Ola Budzyńska - Pani Swojego Czasu (http://www.paniswojegoczasu.pl/)

3. Blog jako portfolio.

Jeżeli pracujesz w zawodzie kreatywnym lub ważne dla Twojej pozycji jest zbudowanie wizerunku eksperta, możesz wykorzystać blog do zarabiania pośrednio. Niezależnie, czy postanowisz pisać o swojej branży, czy o prywatnych zainteresowaniach, możesz zaakcentować swoje umiejętności.


Źródło: http://zieniu.pl/

4. Wsparcie czytelników

Skupię się tylko na Patronite. Dlaczego? To obecnie najpopularniejsza tego typu platforma w Polsce. Nie sposób nie wspomnieć o Krzysztofie Gonciarzu, który jest flagowym przykładem opłacalności Patronite - obecnie Gonciarz zarabia w ten sposób 269175 zł/mies. dzięki dobrej woli 953 patronów.
Jak zgromadzić taką sumę? Słowem-kluczem jest tu znowu SPOŁECZNOŚĆ. Patronite opiera się na wdzięczności i zaangażowaniu. Pokaż, jakie projekty uda ci się zrealizować za zgromadzone fundusze, jakiego rodzaju sprzętu wymaga twoja działalność. Wyznacz cel, do którego chcesz dążyć, np.: zakup aparatu do vlogowania albo cykl reportaży z dalekiego miejsca.


Krzysztof Gonciarz, największy wygrany Patronite
Źródło: https://patronite.pl/kgonciarz

Zobacz też platformy opierające się na crowdfundingu:

  • Polak Potrafi
  • Wspieram.to

5. AdSense

Ad Sense to usługa Google umożliwiająca zarabianie na blogu poprzez umieszczanie reklam displayowych i tekstowych z GDN. Zarabianie na reklamach kontekstowych jest uzależnione m.in. od popularności bloga i jego tematyki. Tematy, które są popularne, możesz sprawdzić za pomocą planera słów kluczowych google, który pokazuje stawkę za frazy kluczowe.
Ile można zarobić: Agnieszka Skupieńska z bloga To się opłaca (http://tosieoplaca.pl/) w 2016r. uzyskała 8101,23 zł przy 435 tys. użytkowników rocznie. Sama jednak przyznaje, że nie wykorzystywała maksymalnie potencjału programu, skupiając się na innych aktywnościach.

Na co zwrócić uwagę, kiedy zaczynasz z Ad Sense:

  • próg wypłaty to 300 zł
  • rozliczenie podatku stoi po Twojej stronie
  • oczywistości: namawianie do klikania w reklamy jest zabronione! Zapoznaj się z zasadami programu


Pamiętaj, że Polska przoduje w korzystaniu z Ad Blocka (33%) i nic nie wskazuje na to, by miało się to zmienić.


źródło: slajd z raportu PageFair 2017 Global Adblock Report
https://pagefair.com/blog/2017/adblockreport/

6. Programy partnerskie

Możesz zdecydować się na program prowadzony samodzielnie przez firmę lub sieć afiliacyjną. W zależności od tematyki twojego bloga znajdziesz program z branży, która jest najbardziej spójna z tym, co robisz. W tym modelu otrzymujesz prowizję za pożądaną akcję, najczęściej sprzedaż. Uwaga: nie każda tematyka jest w stanie pociągnąć za sobą duży zysk.

Przykładowe sieci afiliacyjne i programy partnerskie dla blogerów:

  • WebePartners
  • Ceneo
  • SalesMedia
  • Novem


Ważne: Każda sieć ma swój sposób rozliczania i klasyfikacji podatkowej. Przed podjęciem współpracy zapoznaj się dokładnie z regulaminem. Różne są też progi wypłaty.

7. White Press

White Press to platforma content i influencer marketingowa, na której możesz zgłosić gotowość do zamieszczenia na swojej stronie artykułu sponsorowanego lub eksperckiego. Pośredniczy między markami a blogerami, ułatwiając komunikację. Dużym ułatwieniem jest duża ilość potencjalnych klientów, z którymi można nawiązać współpracę. Minimalne wymagania wobec influencera to 1000 UU.

Podsumowanie:

Jest wiele sposobów, by zarobić na blogu, staje się to coraz bardziej popularne. Trudno jest jednak oszacować możliwe dochody, ponieważ zależą one od bardzo wielu czynników, takich jak wielkość bloga, ilość zaangażowanych czytelników, tematyka czy… przedsiębiorczość blogera. Nie każdy musi zarabiać na blogu, ponieważ nie dla każdego bloga jest to cel. Określenie swojego celu w zakresie oczekiwań finansowych wobec bloga jest kluczowe. Możesz mieć ambicje, by utrzymywać się z bloga, ale równie dobrze celem może być, by blog sam na siebie zarabiał, tj. by zyski pokrywały koszta związane z domeną i hostingiem.


Możliwości jest wiele, a wiedza o zarabianiu na blogu ogólnodostępna. Zdaję sobie sprawę, że nie wymieniłam wszystkich metod, celowo skupiając się tylko na najpopularniejszych. Chętnie poznam twoje doświadczenia. Jakie są Twoje metody na zarabianie na blogu? Co u ciebie się sprawdziło, a co nie?
Chętnie napisałabym artykuł skupiający się w pełni na jednym z wymienionych punktów. Napisz w komentarzu, o czym jeszcze chciałbyś poczytać, będę naprawdę wdzięczna za sugestię.
Na koniec - podsumowanie - wyniki ankiety zorganizowanej przez White Press:


Źródło: https://www.whitepress.pl/baza-wiedzy/139/zarobki-polskich-blogerow-i-wydawcow-portali-wyniki-ankiety


Znasz kogoś, kogo zainteresowałby ten artykuł? Podaj go dalej! :)




Akceptuję politykę prywatności

Raz w miesiącu e-mail z najlepszymi artykułami

Zdjęcie autora wpisu - Martyna Kubicka

Martyna Kubicka — autor wpisu

Baczna obserwatorka polskiej blogosfery i trendów social media. Optymalizację tekstów traktuje jak rozwiązywanie wciągającej łamigłówki, specjalizuje się w content marketingu. Wspiera projekty z SeoNinja.pl i The-­First.pl

Komentarze 33

author Krzysiek www 24.04.2017 22:30:22

Hmm, dobre i rzetelne porady ale adsense musi być naprawdę dobrze zgrany z blogiem aby nie raził klienta. Ludzie wg mnie jak to widzą to od razu się wycofują

author Edyta www 25.04.2017 09:58:29

świetne zestawienie sposobów na zarabianie na blogu! dzięki :)

author Kasia www 25.04.2017 11:19:37

Fajny zbiór typów współprac :) Ciekawie się to czytało a przykłady były trafione w cel! Czy dobrze rozumiem, że np. lokowanie produktu zawiera się w pierwszej formie współpracy - Współpraca z markami ?

author Martyna Kubicka 25.04.2017 12:26:52

@Krzysiek - pełna zgoda, dlatego taki częsty AdBlock. Dobre targetowanie to sztuka. Polecam Ci cały cykl Agnieszki Skupieńskiej o AdSense :)
@Edyta, Kasia - dzięki :) Tak, lokowanie produktu to współpraca z marką :)

author Ola Sobiegraj www 25.04.2017 19:46:54

Interesujące zestawienie. Warto może dodać, że książka to często element marketingu, a niekoniecznie metoda na "zarabianie". Chyba, że się mylę?
Dzięki za ciekawy post!

author Martyna Kubicka 26.04.2017 09:37:03

@Ola - hmmm, zależy od podejścia. nie mam na koncie książki, ale podejrzewam, że proces jest długi, wymagający wiele pracy, inwestycji itp. Jak już się decydować, to fajnie by było zarobić. Wydawanie książki tylko w ramach marketingu wydaje mi się trochę marnotrawstwem. Ale, ale - co kto lubi :)

author Ula - Książkowe powroty www 26.04.2017 11:42:17

Sama prowadzę bloga od niedawna i na razie nawet nie zastanawiałam się nad zarabianiem na nim. :) Póki co, największa nagroda jest dla mnie współpraca z wydawnictwami. Zresztą tematyka jest dość niszowa, nie liczę więc na jakieś cuda w tej materii. Ale poradnik z pewnością bardzo przydatny. :)

author Katarzyna 26.04.2017 19:15:38

Skoro pytasz, to chętnie poczytałabym całą serię artykułów dotyczącą zarabiania na blogu. Interesuje mnie motywacja ludzi, którzy zarabiają na swojej internetowej twórczości; czy ich celem jest finansowa niezależność, czy tylko "dorabianie do etatu"; dlaczego w ogóle prowadzą swoje blogi, chętnie poczytałabym też wywiady z blogerami, którzy zechcieliby podzielić się swoją drogą, najchętniej z tymi, którzy zarabiają najwięcej :D

author Karolina Kary B. www 26.04.2017 19:32:11

Ciekawe sposoby. Najlepszy moim zdaniem jest własny produkt :)

author Martyna Kubicka 27.04.2017 10:14:31

@Ula - zarabianie nie musi być celem, ale jestem pewna, że każda tematyka daje jakieś możliwości
@Karolina Kary B - ja też tak myślę :)
@Katarzyna - super, chętnie jeszcze wrócę do tematu! Jeżeli chcesz poczytać na ten temat więcej już teraz, dużo i dobrze piszą o tym właśnie Agnieszka Skupieńska, Ola Budzyńska ostatnio czy Michał Szafrański. Polecam, warto :)

author Przemek www 27.04.2017 17:54:16

Jeśli ma się w miarę popularnego bloga, to zarabianie poprzez współpracę z firmami jest chyba najlepszym rozwiązaniem. Wbrew pozorom nie jest to takie trudne, wiele marek jest chętnych do współpracy, a gdy już z jednej współpracy wywiąże się profesjonalnie, inne firmy same się zgłoszą.
Wcale nie musi to być robione ze szkodą dla czytelników, jeśli się wykona dobry sponsorowany wpis.

author Gabi 01.05.2017 15:44:47

Własny produkt, decydujesz o wyglądzie, cenie, sprzedaży, wszystko zależy od Ciebie

author Martyna Kubcka 05.05.2017 13:26:54

@Przemek, @Gabi - myślę, że oboje macie rację. Te formy zarabiania na blogu mają kompletnie inną charakterystykę, różnią się diametralnie. W zależności od tego, jakimi zasobami dysponujemy i jaki pomysł na siebie mamy, możemy wybierać to, co my uznamy za słuszne. I to uważam, że w tym tkwi sekret :)

author Agata 09.05.2017 09:56:14

Bardzo ciekawy wpis ale już nie mogę doczekać się o współpracy z SEO. Kolejny krok przed nami :)

author Piotr www 11.05.2017 19:55:41

Cześć, świetny artykuł. Właściwie prowadzę swój blog dopiero od niedawna, dlatego powoli zaczynam się edukować i zrobić coś w kierunku zarobienia pierwszych złotówek! Dziękuje za cenne rady i świetne pomysły.

author ZawszeWidoczni.pl www 15.05.2017 14:14:17

Mimo że zarabianie na blogu wydaje się stosunkowo łatwe, to jednak wymaga spełnienia wielu warunków m.in. odpowiedniej koncepcji, systematyczności, wyróżnienia się na tle wielu innych blogów, umiejętności zdyskontowania tego itp. - a to wszystko udaje się niewielu blogerom. ;)

author Arek www 16.05.2017 09:19:30

Fajny wpis, dzięki za zestawienie różnych sposobów.

author Janusz www 17.05.2017 11:02:24

Świetne zestawienie sposobów na zarabianie na prowadzeniu blogu.

author Martyna Kubicka 19.05.2017 12:34:03

@Agata - cierpliwości, jeszcze chwilę, tekst już gotowy :)
@Piotr - powodzenia!!! Pamiętaj, to wytrwałość w blogowaniu najbardziej popłaca :)
@ZawszeWidoczni - widzę, że mamy podobne podejście do sprawy
@Arek, @Janusz - dziękuję, takie słowa bardzo motywują. Będą jeszcze tutaj teksty o blogowaniu w przyszłości

author Kuba www 22.05.2017 08:38:37

Blog to podstawa, zwłaszcza gdy dziaamy w trudnej branży a chcemy docierać do klientów poprzez wyszukiwarki np. google.

author Pola FrostSEO www 23.05.2017 12:00:27

Ciężko oszacować możliwe dochody, ponieważ mamy w dzisiejszych czasach zatrzęsienie w blogosferze. Codziennie powstają nowe - niektóre warte uwagi, inne zupełnie nie mające pomysłu na siebie. Teraz każdy myśli, że może być blogerem i z tego żyć. Jednak czas pokazuje, że, aby zarabiać na czymkolwiek trzeba mieć do tego smykałkę.

author Jan www 25.05.2017 18:27:34

świetne zestawienie sposobów na zarabianie na blogu! wielkie dzięki.

author szymon www 27.05.2017 09:04:11

Dodalbym jeszcze możliwość prowadzenia własnego sklepu internetowego powiązanego z tematyką bloga oraz płatne treści udostępniane w formie np. Abonamentu

author Martyna Kubicka 30.05.2017 08:52:12

@Kuba - tak, ale nic na siłę :)
@Pola FrostSEO - jasne. Ale ja akurat nie widzę w tym nic złego. Życie jest zbyt krótkie, by nie próbować nowych rzeczy. Nie każdy musi być pełnoetatowym blogerem
@Jan - dziękuję!
@szymon - dobra uwaga. Co prawda własne produkty blogowe zwykle sprzedawane są w sklepie połączonym z blogiem, ale przecież można w nim sprzedawać nie tylko swoje produkty.

author karczma www 31.05.2017 12:32:52

Ciekawy artykuł, który duzo mi rozjasnił trudny temat zarabiania na blogach. Warto było zajrzeć na ten blog!

author Agnieszka www 01.06.2017 16:34:24

Ja skłaniam się ku wersji numer 3. Tak też prowadzę jedną ze stron i po woli zaczynają pojawiać się ciekawe reakcje jej użytkowników. W połączeniu z social media mam nadzieję, że osiągnę swoje cele.

author Martyna Kubicka 20.06.2017 15:26:58

@karczma - bardzo mi miło, zaglądaj częściej! :)
@Agnieszka - każdy przypadek jest indywidualny, mam nadzieję, że uda Ci się zrealizować wszystkie założenia :)

author adwave www 07.07.2017 00:20:19

Ciekawy art, kilka podstawowych metod zebranych w całość

author Bartek www 28.08.2017 09:12:13

O WhitePress nie słyszałem wcześniej, ciekawa usługa. Znasz/polecasz tę platformę, ewentualnie inne podobne systemy? Ale nie z punktu widzenia wydawcy, a osoby zainteresowanej reklamą przez artykuły sponsorowane?

author Edytka Kurek www 19.09.2017 11:21:31

Chciałam kiedyś pisać bloga, ale niestety nie jestem zbyt wytrwała. :/
Natłok codziennych spraw również w tym nie pomaga.

author Jowita Wysocka www 27.09.2017 10:55:25

Ja myślałam o adsens i współpracach. Chociaż pomysłow na to zawsze będzie sporo :)

author Joana www 16.10.2017 15:55:40

Wszystko ładnie, pięknie. Tylko aby nawiązać współpracę z markami trzeba stworzyć nie małą społeczność ludzi która będzie odwiedzała naszego instagrama, bloga czy cokolwiek jeszcze. Jak to zrobić to jest pytanie. Nie chodzi tu o kilkaset osób a tysiące.. miliony..
Może kiedyś tutaj się pojawi rada jak to zrobić :)
Świetny wpis :)

author Monika www 13.12.2017 14:07:51

Super dzięki za zestawienie, bardzo się przyda przy realizacji strategii. Widzę, że mam jeszcze sporo możliwości do wykorzystania z programami partnerskimi i systemem Whitepress.

Dodaj komentarz