Zmiany w sposobie oceniania stron przez Google – 5 najnowszych modyfikacji w Google Quality Rater Guidelines
Czy wiesz w jaki sposób Google ocenia strony internetowe? We współtworzeniu i ulepszaniu wyszukiwarki bierze udział tysiące osób z całego świata, które oceniają i kategoryzują domeny. Co prawda oceny te, nie wpływają bezpośrednio na pozycje stron, jednak w pewien sposób są powiązane z procesem pozycjonowania. Na podstawie sygnałów, jakie Google otrzymuje od tzw. Quality Raters, którzy są swoistymi kontrolerami jakości, podejmowane są decyzje o kolejnych modyfikacjach. Celem tych działań ma być oczywiście usprawnienie mechanizmów wyszukiwania. Zatem ocenienie stron nie może przebiegać przypadkowo, a szczegółowe wytyczne dla osób, które się tym zajmują, znajdują się w dokumencie Google Quality Rater Guidelines (przewodnik dla kontrolerów jakości Google). Raz na jakiś czas przewodnik jest aktualizowany. Oto 5 zmian, które pojawiły się w ostatnim czasie.
Źródło: Google Quality Raters Guidelines
1. Rozszerzenie definicji „grupy ludzi” w kategorii stron typu YMYL
Google ze szczególną starannością monitoruje strony typu YMYL (Your Money Your Life), czyli takie, których treści mogą w jakiś sposób wpłynąć na przyszłość, zdrowie, finanse czy bezpieczeństwo użytkownika. Tematy w kategorii YMYL to między innymi wiadomości, prawo, finanse, zakupy czy też grupy ludzi. Każdy z tych tematów ma swoją definicję w dokumencie Google, jednak do tej ostatniej dodano drobne rozszerzenie. Obok standardowych „grup ludzi” z podziałem na wiek czy narodowość, pojawiły się ostatnio min. kasta, ekspresja płciowa oraz ofiary brutalnych wydarzeń i ich rodziny.
2. Reputacja strony a liczba opinii – jakość ma znaczenie
Jak ocenić reputację strony internetowej? Dawniej pierwsze skrzypce grała liczba pozytywnych opinii. Jednak według najnowszych wytycznych, należy również brać pod uwagę te pozytywne opinie, które są szczegółowe i godne zaufania.
3. Strony o najniższej jakości – nowe przykłady
Strony internetowe, które pod względem jakości zasługują według Google na najniższą notę to między innymi domeny wprowadzające w błąd użytkowników lub posiadające szkodliwe treści. W Google Quality Rater Guidelines wyróżnione jest kilka przykładów. W najnowszej aktualizacji pojawiło się ich jeszcze więcej, a wśród nich strony ujawniające prywatne dane, treści instruujące jak popełnić morderstwo lub samobójstwo albo zawierające szkodliwe stereotypy.
Skala oceny jakości strony według Google
Źródło: Google Quality Raters Guidelines
4. Definicja Upsetting-Offensive (treści, które mogą urazić) – uproszczenie
Klasyfikując treści jako Upsetting-Offensive, według obecnej definicji Google, wciąż należy uwzględnić, czy są postrzegane jako obraźliwe przez użytkowników w danej lokalizacji. Wcześniej jednak przy tej kategorii widniał dopisek, że powinno się oznaczyć treść jako obraźliwą, nawet jeśli jest zgodna z intencją użytkownika. Obecnie ta część została usunięta.
5. Drobne poprawki
Wprowadzając aktualizacje przewodnika dla kontrolerów jakości, Google dba nawet o pozornie nieistotne szczegóły. Najnowsze zmiany obejmują więc także między innymi poprawę literówek, dodanie przykładów ilustrujących wskazówki oceniania czy usunięcie nieaktualnych przykładów.
Komentarze
Jeszcze nie ma komentarzySkomentuj jako pierwszy! :)